PRZEDSIĘWZIĘCIA I PROJEKTY
PRZEDSIĘWZIĘCIE CZYTELNICZE
"MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY"
Celem przedsięwzięcia jest zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych, tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela, wprowadzenie dziecka w świat literatury, a także budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną. Ponadto przedsięwzięcie ma na celu przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, propagowanie praw dziecka, kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci, kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci, włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego, jak również promocja przedszkola, rozwijanie współpracy między nauczycielami.
"SPOSÓB NA NUDĘ - ŚWIĘTOWANIE DNI NIETYPOWYCH"
PRZEDSIĘWZIĘCIE ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ I POSZERZAJĄCE HORYZONTY PRZEDSZKOLAKÓW
Przedsięwzięcie „Sposób na nudę – świętowanie dni nietypowych” powstało z myślą o rozwijaniu kreatywności, wyobraźni i wiedzy ogólnej dzieci w wieku przedszkolnym. Kalendarz obfituje w wiele ciekawych świąt, jedne z nich są dla dzieci dobrze już znane, inne nieco mniej. I właśnie tych nieznanych i nietypowych świąt dotyczy przedsięwzięcie. Wprowadzenie przedsięwzięcia pozwala na uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, sprzyja wszechstronnemu rozwojowi przedszkolaków, pozwala twórczo i kreatywnie działać. Podczas zajęć wynikających z przedsięwzięcia stwarzamy sytuacje sprzyjające aktywizowaniu myślenia, rozwijamy aktywność językową, ruchową i twórczą dzieci, a także kształtujemy kompetencje kluczowe przedszkolaków i poszerzamy ich horyzonty.
MOWA - RUCH - RELAKS
Oddziaływania profilaktyczne w zakresie mowy dziecka w wieku przedszkolnym
Opis i założenia innowacji
Wiek przedszkolny, to okres swoistej mowy dziecięcej, czas intensywnego kształtowania się mowy i języka dziecka. W tym okresie usprawniają się funkcje oddechowo-połykowe, rozwijają się procesy orientacyjno – poznawcze, wykonawcze i emocjonalno – społeczne oraz motoryka. Właśnie prawidłowy rozwój funkcji spostrzeżeniowych, uwagi pamięci, rozwój umysłowy, motoryczny i emocjonalny kształtują prawidłowy rozwój mowy dziecka.
Każde dziecko w okresie przedszkolnym powinno usprawnić stronę artykulacyjną, gramatyczną i leksykalną mowy, powinno sprawnie komunikować się z dorosłymi i rówieśnikami, wyrażać swoje potrzeby i stany emocjonalne. Jest to konieczne do osiągnięcia gotowości szkolnej.
Proponowane zajęcia nie zastąpią terapii logopedycznej dzieciom, będą jednak doskonale stymulowały językowe umiejętności.
Ponadto
Działania nauczycieli będą polegały na:
- prowadzeniu ćwiczeń kształtujących mowę dziecka: oddechowych, słuchowych, logorytmicznych, usprawniających motorykę narządów mowy, artykulacyjnych,
- stymulowaniu rozwoju psychoruchowego poprzez prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową, ruchową, dotykową, węchową i słuchową, orientację przestrzenną,
- prowadzeniu zabaw tematycznych i grupowych zabaw logopedycznych
- eliminowaniu trudności zakłócających proces adaptacji,
- kontrolowaniu i korygowaniu sposobu żucia i połykania pokarmów,
- współpracy z rodzicami i specjalistami.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ - PROGRAMOWANIE, KODOWANIE "MASTER OF CODING"
Edukacja „informatyczna” w przedszkolu rozwija u dzieci umiejętność logicznego myślenia, kształtuje wyobraźnię przestrzenną, wprowadza dzieci w cyfrowy świat, przygotowuje dzieci do posługiwania się pewnymi pojęciami matematycznymi, rozwija umiejętność praktycznego stosowania kompetencji. Codzienna rzeczywistość stawia przed nami coraz trudniejsze wyzwania co skłania do poszukiwania rozwiązań dostosowanych do bieżących potrzeb. Aby swobodnie poruszać się we współczesnym świecie dzieci muszą stawać się coraz bardziej twórcze, błyskotliwe. Urozmaicanie działań edukacyjnych jest zachętą dla dzieci do ich podejmowania, wtedy matematyka niepostrzeżenie staje się przyjemna i jest impulsem do podejmowania kolejnych wyzwań.
Założenia innowacji obejmują:
- rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez spontaniczne działania
- nabywanie wiadomości i ćwiczenie umiejętności praktycznych
- kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych, samodzielnego i aktywnego rozwiązywania zadań
- tworzenie różnorodnych sytuacji edukacyjnych
- rozwijanie kojarzenia i logicznego myślenia, spostrzegawczości, pamięci, koncentracji uwagi
- doskonalenie umiejętności organizowania pracy własnej lub w grupie
- rozwijanie odporności emocjonalnej
- poszerzanie zakresu słownictwa w języku angielskim.
"KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE" - PROJEKT MIĘDZYNARODOWY
Projekt ma na celu wprowadzanie twórczych działań plastycznych wspierających rozwój dziecka, a szczególnie małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, spostrzegania, pamięci, wyobraźni, uwagi.Ma zaspokajać naturalną potrzeby tworzenia sztuki i aktywności dziecka w zakresie eksperymentowania z różnymi materiałami, narzędziami i technikami plastycznymi, nabywania doświadczeń i polisensorycznego poznawania stymulującego rozwój.
A przede wszystkim wyzwalać ekspresję twórczą i naturalną kreatywność dzieci.
PROJEKT "ZDROWO JEM,WIĘCEJ WIEM"
"Mamo, tato, wolę wodę!"
„Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
„Sprzątamy dla Polski”
Celem akcji jest nie tylko troska o środowisko naturalne w swojej najbliżej okolicy, ale także kształtowanie postawy odpowiedzialności za wspólne dobro. Akcja polega na sprzątaniu porzuconych odpadów na publicznych terenach zielonych.
Cała "Dwójka czyta dzieciom"
Przedsięwzięcie ma na celu przybliżenie dziecku książki, nauczenie szacunku i dbałości, wykształcenie na tyle potrzeby obcowania z książką, by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością, a nie koniecznością przeczytania kolejnej szkolnej lektury. Przeznaczone jest do realizacji na zajęciach, jak i w czasie „wolnym”. Nie stosujemy tu podziału na grupy wiekowe, gdyż cele są uniwersalne dla każdego wieku. Jego realizacja zależy głównie od postawy i zainteresowań nauczyciela, który spośród wielu treści wybierze najbardziej odpowiednie dla swoich wychowanków, uwzględniając przy tym ich osobiste zainteresowania.