KOMPETENCJE KLUCZOWE
KOMPETENCJE KLUCZOWE W ODNIESIENIU DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
- POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM
Jest to umiejętność, pozwalająca wyrazić swoje zdanie, uczucia i myśli. Jest niezbędna do codziennej komunikacji zarówno w środowisku przedszkolnym jak i poza nim.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno, za pomocą języka mówionego, wyrazić swoje zrozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w otoczeniu. Ma posiadać umiejętność odpowiadania na pytania jak również z własnej inicjatywy opowiadać o zdarzeniach i własnych obserwacjach.
Przykładowe działania przedszkola:
- słuchanie utworów literackich
- nauka wierszyków – ćwiczenia pamięci odtwórczej
- wypowiedzi kierowane i spontaniczne
- zabawy paluszkowe , zabawy z elementami dramy
- comiesięczne wizyty pracownika książnicy Beskidzkiej
- prowadzenie zabaw logopedycznych – oddechowych, logorytmicznych i artykulacyjnych
- wsparcie logopedyczne dzieci najbardziej potrzebujących
- ćwiczenia grafomotoryczne
- kontakt z żywym słowem – przedstawienia, teatrzyki
- codzienny kontakt z literaturą – kąciki książek
- ćwiczenia analizy wzrokowo – słuchowej
- realizacja innowacji logopedycznej
- POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH
- używanie zwrotów w języku angielskim w sytuacjach codziennych
- śpiewanie piosenek, nauka wierszyków
- uczestniczenie w dniach języka angielskiego
- gry i zabawy ruchowe
- historyjki obrazkowe
- słuchanie opowiadań
- oglądanie filmów edukacyjnych
W dzisiejszych czasach posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne. Działania przedszkola w tej sferze, mają na celu oswoić dziecko z językiem obcym.
Poprzez zabawy i sytuacje codzienne, wprowadzone zostają proste zwroty i komunikaty. Przez zabawę i naukę dziecko ma dostrzec korzyści , wynikające z posługiwania się językiem obcym.
- KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO- TECHNICZNE
Pamiętajmy , że matematyka to nie tylko cyferki. Rozwój kompetencji matematycznych jest bardzo istotny. Dzięki rozwojowi myślenia matematycznego dzieci poszerzają swoją wiedzę oraz potrafią wykorzystać nabyte umiejętności w wielu sferach m.in.: orientacji przestrzennej, logicznym myśleniu, klasyfikacji czy następstwie czasu.
Kompetencje naukowo – techniczne to nic innego jak umiejętności pozwalające na eksperymentowanie, majsterkowanie, sprawdzanie i powtarzanie. Te wszystkie czynności mają dać dziecku zdolności do odkrywania i poszerzania swojej wiedzy, by mogło czuć się swobodnie w świecie szeroko rozumianej przyrody.
Przykładowe działania przedszkola:
- przeliczanie
- porównywanie liczebności zbiorów
- kształtowanie orientacji przestrzennej
- klasyfikowanie
- pomiary długości
- rozszerzanie zakresu liczenia
- wprowadzanie rytmów
- prowadzenie eksperymentów
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi
- organizacja dni matematycznych
- obserwacja zjawisk atmosferycznych
- zabawy poznawcze z użyciem lupy i mikroskopu
4. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE
W obecnych czasach istotne jest delikatne i kontrolowane wprowadzanie dzieci w przestrzeń wirtualną. Dziecko ma podejmować aktywność poznawczą z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Należy jednak pamiętać, by świat wirtualny nie przysłonił dziecku świata realnego.
Przykładowe działania przedszkola:
- wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno – komunikacyjnej, m.in.: magnetofon, rzutnik, laptop)
- korzystanie z Internetu – oglądanie filmów i prezentacji edukacyjnych
realizacja innowacji i przedsięwzięcia z kodowania i programowania
5. UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ
Dziecko w wieku przedszkolnym zdobywa umiejętność uczenia się poprzez szereg sytuacji i doświadczeń własnych, zarówno tych kierowanych przez nauczyciela, jak i w działalności swobodnej. W przedszkolu dziecko przygotowywane jest do formy nauki indywidualnej i grupowej. Nauczyciele wprowadzają różne style uczenia się, by jak najlepiej przygotować dziecko do nauki szkolnej.
Przykładowe działania przedszkola:
- realizowanie wszystkich obszarów podstawy programowej
- rozwijanie na zajęciach umiejętności obserwacji
- rozwijanie umiejętności analizy sytuacji i wyciągania wniosków
- zajęcia indywidualne
- zajęcia grupowe
- KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE
Człowiek jest istotą społeczną, a podstawową komórką społeczną jest rodzina. Pełni ona kluczową rolę w całym życiu jednostki. Dziecko uczęszczające do przedszkola, ma za zadanie wyjść poza sferę rodziny. Jest to kluczowe doświadczenie, pozwalające na zdobywanie kompetencji społecznych i ułatwiające dziecku późniejsze odnalezienie się w świecie i swobodne nawiązywanie relacji międzyludzkich. W przedszkolu dziecko zachęcane jest do interesowania się otoczeniem, zarówno tym domowym jak i przedszkolnym, by chętnie podejmowało działania na rzecz wspólnego dobra.
Przykładowe działania przedszkola:
- kształtowanie postaw obywatelskich i społecznych podczas codziennego pobytu dziecka w przedszkolu
- tworzenie kodeksów przedszkolaka
- zapoznanie z prawami dziecka
- poznanie symboli narodowych
- nauka patriotyzmu poprzez obchody Dnia Niepodległości i Dnia Uchwalenia Konstytucji 3 maja
- udział w akcjach charytatywnych
- rozbudzanie zainteresowania historią miasta i ojczyzny
- wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznej
- INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Kompetencje inicjatywności i przedsiębiorczości rozwijane są we wszystkich działaniach przedszkola: edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych. Nauczyciele stwarzają warunki, by dziecko mogło samodzielnie odkrywać świat, doświadczać i eksperymentować.
Przykładowe działania przedszkola:
- codzienne zabawy w kącikach zainteresowań, w ogrodzie przedszkolnym i na sali gimnastycznej
- zachęcanie do gier zespołowych
- prowadzenie eksperymentów i doświadczeń
- rozwijanie poczucia współodpowiedzialności poprzez działania w parach lub grupach
- zajęcia plastyczne, kulinarne, sportowe
- ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA
Ta kompetencja rozwijana jest poprzez wyrażanie swoich emocji i doświadczeń w wielu środkach ekspresji, takich jak : muzyka, sztuka teatralna i literatura. W przedszkolu dziecko uczy się nie tyko odtwarzać rzeczywistość związaną z kulturą, ale również samo eksperymentuje ruchem, dźwiękiem, grafiką, rytmem i głosem.
Przykładowe działania przedszkola:
- codzienne rysowanie, malowanie, taniec i śpiew
- wprowadzanie różnorodnych technik plastycznych
- udział w przedstawieniach przedszkolnych
- udział w konkursach przedszkolnych i pozaprzedszkolnych
- udział w koncertach i teatrzykach
- udział w zajęciach logorytmiki
- wystawy prac dzieci