Przejdź do treści Przejdź do menu

KOMPETENCJE KLUCZOWE

KOMPETENCJE KLUCZOWE W ODNIESIENIU DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ

WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO





 

 

  1. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM

    Jest to umiejętność, pozwalająca wyrazić swoje zdanie, uczucia i myśli. Jest niezbędna do codziennej komunikacji zarówno w środowisku przedszkolnym jak i poza nim.

     

    Dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno, za pomocą języka mówionego, wyrazić swoje zrozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w otoczeniu. Ma posiadać umiejętność odpowiadania na pytania jak również z własnej inicjatywy opowiadać o zdarzeniach i własnych obserwacjach.

     

    Przykładowe działania przedszkola:

     

    • słuchanie utworów literackich
    • nauka wierszyków – ćwiczenia pamięci odtwórczej
    • wypowiedzi kierowane i spontaniczne
    • zabawy paluszkowe , zabawy z elementami dramy

    • comiesięczne wizyty pracownika książnicy Beskidzkiej
    • prowadzenie zabaw logopedycznych – oddechowych, logorytmicznych i artykulacyjnych
    • wsparcie logopedyczne dzieci najbardziej potrzebujących
    • ćwiczenia grafomotoryczne
    • kontakt z żywym słowem – przedstawienia, teatrzyki
    • codzienny kontakt z literaturą – kąciki książek
    • ćwiczenia analizy wzrokowo – słuchowej
    • realizacja innowacji logopedycznej



  2. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH

    • używanie zwrotów w języku angielskim w sytuacjach codziennych
    • śpiewanie piosenek, nauka wierszyków
    • uczestniczenie w dniach języka angielskiego
    • gry i zabawy ruchowe
    • historyjki obrazkowe
    • słuchanie opowiadań
    • oglądanie filmów edukacyjnych

      W dzisiejszych czasach posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne. Działania przedszkola w tej sferze, mają na celu oswoić dziecko z językiem obcym.

       

      Poprzez zabawy i sytuacje codzienne, wprowadzone zostają proste zwroty i komunikaty. Przez zabawę i naukę dziecko ma dostrzec korzyści , wynikające z posługiwania się językiem obcym.

       

  3. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO- TECHNICZNE

Pamiętajmy , że matematyka to nie tylko cyferki. Rozwój kompetencji matematycznych jest bardzo istotny.  Dzięki rozwojowi myślenia matematycznego dzieci poszerzają swoją wiedzę oraz potrafią wykorzystać nabyte umiejętności w wielu sferach m.in.: orientacji przestrzennej, logicznym myśleniu, klasyfikacji czy następstwie czasu.

Kompetencje naukowo – techniczne to nic innego jak umiejętności pozwalające na eksperymentowanie, majsterkowanie, sprawdzanie i  powtarzanie. Te wszystkie czynności mają dać dziecku zdolności do odkrywania i poszerzania swojej wiedzy, by mogło czuć się swobodnie w świecie szeroko rozumianej przyrody.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • przeliczanie
  • porównywanie liczebności zbiorów
  • kształtowanie orientacji przestrzennej
  • klasyfikowanie
  • pomiary długości
  • rozszerzanie zakresu liczenia
  • wprowadzanie rytmów
  • prowadzenie eksperymentów
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi
  • organizacja dni matematycznych
  • obserwacja zjawisk atmosferycznych
  • zabawy poznawcze z użyciem lupy i mikroskopu

 

 

           4. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE

 

W obecnych czasach istotne jest delikatne i kontrolowane wprowadzanie dzieci w przestrzeń wirtualną. Dziecko ma podejmować aktywność poznawczą z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Należy jednak pamiętać, by świat wirtualny nie przysłonił dziecku świata realnego.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno – komunikacyjnej, m.in.: magnetofon, rzutnik, laptop)
  • korzystanie z Internetu – oglądanie filmów i prezentacji edukacyjnych

realizacja innowacji i przedsięwzięcia z kodowania i programowania

 

 

         5. UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ

 

Dziecko w wieku przedszkolnym zdobywa umiejętność uczenia się poprzez szereg sytuacji i doświadczeń własnych, zarówno tych kierowanych przez nauczyciela, jak i w działalności swobodnej. W przedszkolu dziecko przygotowywane jest do formy nauki indywidualnej i grupowej. Nauczyciele wprowadzają różne style uczenia się, by jak najlepiej przygotować dziecko do nauki szkolnej.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • realizowanie wszystkich obszarów podstawy programowej
  • rozwijanie na zajęciach umiejętności obserwacji
  • rozwijanie umiejętności analizy sytuacji i wyciągania wniosków
  • zajęcia indywidualne
  • zajęcia grupowe

 

 

  1. KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE

 

Człowiek jest istotą społeczną, a podstawową komórką społeczną jest rodzina. Pełni ona kluczową rolę w całym życiu jednostki. Dziecko uczęszczające do przedszkola, ma za zadanie wyjść poza sferę rodziny. Jest to kluczowe doświadczenie, pozwalające na zdobywanie kompetencji społecznych i ułatwiające dziecku późniejsze odnalezienie się w świecie i swobodne nawiązywanie relacji międzyludzkich. W przedszkolu dziecko zachęcane jest do interesowania się otoczeniem, zarówno tym domowym jak i przedszkolnym, by chętnie podejmowało działania na rzecz wspólnego dobra.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • kształtowanie postaw obywatelskich i społecznych podczas codziennego pobytu dziecka w przedszkolu
  • tworzenie kodeksów przedszkolaka
  • zapoznanie z prawami dziecka
  • poznanie symboli narodowych
  • nauka patriotyzmu poprzez obchody Dnia Niepodległości i Dnia Uchwalenia Konstytucji 3 maja
  • udział w akcjach charytatywnych
  • rozbudzanie zainteresowania historią miasta i ojczyzny
  • wycieczki do różnych miejsc użyteczności publicznej

 

 

  1. INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

 

Kompetencje inicjatywności i przedsiębiorczości rozwijane są we wszystkich działaniach przedszkola: edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych. Nauczyciele stwarzają warunki, by dziecko mogło samodzielnie odkrywać świat, doświadczać i eksperymentować.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • codzienne zabawy w kącikach zainteresowań, w ogrodzie przedszkolnym i na sali gimnastycznej
  • zachęcanie do gier zespołowych
  • prowadzenie eksperymentów i doświadczeń
  • rozwijanie poczucia współodpowiedzialności poprzez działania w parach lub grupach
  • zajęcia plastyczne, kulinarne, sportowe

 

 

  1. ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA

 

Ta kompetencja rozwijana jest poprzez wyrażanie swoich emocji i doświadczeń w wielu środkach ekspresji, takich jak : muzyka, sztuka teatralna i literatura. W przedszkolu dziecko uczy się nie tyko odtwarzać rzeczywistość związaną z kulturą, ale również samo eksperymentuje ruchem, dźwiękiem, grafiką, rytmem i głosem.

 

Przykładowe działania przedszkola:

 

  • codzienne rysowanie, malowanie, taniec i śpiew
  • wprowadzanie różnorodnych technik plastycznych
  • udział w przedstawieniach przedszkolnych
  • udział w konkursach przedszkolnych i pozaprzedszkolnych
  • udział w koncertach i teatrzykach
  • udział w zajęciach logorytmiki
  • wystawy prac dzieci